‘Metropolitanstolen’ er makkerparret Larsen og Madsens hovedværk. Den blev vist første gang på Snedkerlaugets udstilling i 1949 og var endnu et eksperiment med formbøjet krydsfiner. Fra 1952 og fem-seks år frem blev den fremstillet hos Fritz Hansen. Det særlige elegante fif ved stolen var, at ryg og armlæn kørte sammen i en flot svungen form, dvs. ryggen havde et vrid, der gik ud i armlænene og blev knappet på stolebenene. Samme år viste snedkermester Jacob Kjær FN-stolen, Finn Juhl bidrog med Høvdingestolen og Hans Wegner med armstolen, der hurtigt fik kælenavnet ‘The Chair’. Alle ophævet til tidløse klassikere, der står på designmuseer verden over.

Axel Bender Madsen og Ejner Larsen var begge snedkeruddannede og arkitekter, Ejner Larsen var desuden møbelpolstrer, og begge erklærede, at de var påvirkede af deres lærer Kaare Klint. »Det, som Ejner Larsen og jeg har lavet, er foreneligt med en tankegang, som vi lærte af Kaare: det funktionelle og det naturlige. De krav, der stilles, bestemmer
udformningen,« sagde Bender Madsen. Ejner Larsen (1917-1987) og Bender Madsen (1916-2000) var klassekammerater fra Kunsthåndværkerskolens møbelskole, og i 1947 etablerede de fælles tegnestue. Samme år udstillede de møbler lavet af snedkermester Willy Beck på Snedkerlaugets udstillinger, og de blev ved, år efter år, ofte med det foretrukne skulpturelle eksperiment, STOLEN. Men også med totalindretninger af dagligstuer, soveværelser, såvel som med konferencemøbler,
byggereoler, skamler, spiseborde med tilhørende stole og sovebrikse. Deres møbler er meget klare, tidløse og enkle, og det kan være svært at afgøre, om de er fra 1960’erne eller i dag.

Kommentar

abonnement
Aller Media A/S © 2014 - www.aller.dk