Arne Jacobsen Ægget
Ægget i den eftertragtede version i patineret skind og med drejelig
og firpas fod af aluminium.

Ægget tegnede Arne Jacobsen til Royal Hotel i København i 1958, og stolen kan ses som en videreudbygning af Svanen, som han tegnede samtidig. Men hvor Svanen er åben, og den siddende kan se og ses, kan den store skal hos Ægget sikre en vis anonymitet. Det store skulpturelle æg tilbyder således den siddende to valgmuligheder: Åben eller afskærmet. Placerer man eksempelvis seks eksemplarer af Ægget omkring et rundt bord, er det op til en selv, om man vil være en del af gruppen eller lægge afstand til samme ved at dreje stolen rundt. Sætter man stolene i en rundkreds, danner de så at sige et rum i rummet, sådan som det kan ses i lobbyen på Royal Hotel.

Arne Jacobsen - arkitekt! 


Foto: Strüwing 
Copyright Fritz Hansen.

Arne Jacobsen (1902-1971) brød sig ikke om betegnel-sen designer. Han var arkitekt og syntes, at ordet havde en lidt hul klang. Ikke desto mindre markerede han sig livet igennem – sideløbende med sit vægtige arkitektoniske værk – netop som designer. Og da han tegnede Royal Hotel og tillige sørgede for al indmaden – fra aske-bægre, armatur og belysning til tæpper og møbler m.v. – var der ingen vej udenom. Han måtte æde stillingsbetegnelsen, selv om han standhaftigt vedblev at kalde sig arkitekt livet igennem.

Opbygget først Ægget i gips

Nok startede det med nogle streger på papir, men Arne Jacobsens stole begyndte først at tage form på værkstedet hos modelmageren, hvor han selv var med i hele processen.
Ægget blev i første omgang modelleret op i gips, hvorefter Arne Jacobsen lagde på og filede af, så Ægget begyndte at tage form.
Billedhuggeren Sandor Perjesi arbejdede i disse år som ung modelbygger og skulptør for Arne Jacobsen, og han fortalte engang, at da Ægget endelig så ud til at stå færdigt, satte Arne Jacobsen sig ned og kikkede på modellen i flere timer, hvorefter han rejste sig og savede Ægget midt over og udtog to cm i midten. Og som Sandor Perjesi erindrer:
»Arne Jacobsen havde en utrolig sejhed i arbejdsprocessen. Det gjorde det krævende at arbejde for ham. Men også fascinerende for et ungt menneske, denne kunstneriske disciplin og energi.« Og så kunne Arne arbejde uden overhovedet at få gips på sig, husker Sandor Perjesi.
Men Ægget blev altså færdigt og realiserede dermed Arne Jacobsens idé om en stol, hvor sæde, ryg og armlæn er én sammenhængende form. En klassiker var født.

Ægget under hammeren

Det er sjældent, at der på auktioner over moderne design ikke også findes et eller flere eksemplarer af Arne Jacobsens berømte stol. Men priserne varierer. Højeste priser opnås ifølge specialisten Peter Kjelgaard hos Bruun Rasmussen for Ægget betrukket med lyst skind, som efter – som det hedder – kærlig brug har opnået en smuk patina, hvor det oprindelig lysere skind har fået et cognacfarvet look. Disse eksemplarer af Ægget opnår hen ved dobbelt så høje priser som Ægget betrukket med sort læder.
Priserne på Ægget afhænger ikke alene af stolens stand, men også af dens alder. Højeste priser opnås for de stole, der er produceret i årene umiddelbart efter 1958. Højeste pris for Ægget på en auktion hos Bruun Rasmussen er 80.000 kr.

Læs om ÆGGET I MINIATUREMODEL fra 1:6 DESIGN

Kommentar

abonnement
Aller Media A/S © 2014 - www.aller.dk